Hier links zie je een foto van mij terwijl ik met een schattig meisje sta te praten.

Deze foto werd een tijdje geleden genomen. Ik was toen al een aardige tijd lang met zelfontwikkeling bezig.

Maar, als jullie even je blik van haar billen kunnen afwenden en je even op mij kunnen richten dan zie je iets dat niet klopt. Enig idee wat?

Het juiste antwoord is houding, misschien is het overduidelijk voor je, misschien heb je geen idee waar ik het nu weer over heb. In dat geval heb je het waarschijnlijk toch geraden gezien de titel van dit artikel… Maar laat me je één ding zeggen. Zelfs al zie je in dit plaatje nog zo duidelijk dat er wat aan mijn houding te veranderen valt, dit wil niet zeggen dat jij je persé bewust bent van jouw houding.

Eigenlijk verdenk ik de meeste mensen die dit lezen ervan dat ze geen idee hebben wat hun houding nu precies is. Probeer eens wat foto’s te vinden van jezelf die genomen zijn terwijl jij het niet doorhad. Bekijk ze kritisch en durf het tegen jezelf toe te geven als je houding niet zo goed is als je eigenlijk had verwacht. Nu moet je me op één ding vertrouwen. Op het moment dat je met een leuk meisje staat te praten en je bent een beetje zenuwachtig dan heb je jouw lichaamstaal veel minder onder controle dan normaal. Hoe zorg je ervoor dat je dit wel onder controle krijgt?

Bewustzijn
De eerste stap naar controle is altijd bewustzijn. Wat is er nu precies mis met deze houding? Laat me je dat als volgt uitleggen.

De Rode lijn die ik in dit plaatje getekend heb is een schatting van hoe mijn ruggenwervel ongeveer loopt. Zoals je ziet gaat die van mijn schouders langs mijn nek in een schuine lijn naar mijn hoofd. Behalve dat dit op latere leeftijd voor nekpijn kan zorgen straalt het ook geen kracht uit.

Ik bedoel, als je van haar naar mij kijkt lijk ik natuurlijk een ontzettende player, ze lacht en zit aan haar haar en dergelijke. Maar als je haar even wegdenkt en je ziet alleen mij zie je alleen de wat ingedoken lichaamshouding.

Wat is dan wel een goede houding?
Een betere houding is als de ruggenwervel in een enigszins rechte lijn omhoog loopt. Er horen wel bochten in te zitten, maar niet teveel. Zoals in dit plaatje.

Oefening
Op het moment dat ik deze foto zag gingen bij mij de radartjes werken. Er was al meerdere keren tegen me gezegd dat ik aan mijn houding kon werken maar het was altijd zo’n feitje dat je wel weet maar waar je niks mee doet. Dus heb ik vanaf dat moment besloten hier actief mee aan de gang te gaan. Met duizenden vrouwen praten heeft me dan misschien wel ontzettend veel vaardigheden gegeven maar het heeft nog niet voor veel verbetering in mijn houding gezorgd. Blijkbaar was een vaag bewustzijn op de achtergrond niet genoeg om er actief voor te zorgen dat mijn houding beter werd.

De voor mij logische conclusie was om mijn lichaam gewoon telkens het goede voorbeeld te geven door middel van een aantal oefeningen. Deze oefeningen pas ik nu een aantal maanden iedere dag toe. Wil je weten hoe ik dit tot nu toe heb volgehouden zonder ook maar één dag over te slaan? Lees mijn artikel over gewoontes.

Je kunt zelf op internet zoeken naar goede oefeningen voor lichaamshouding, je kunt ook mijn oefeningen overnemen. Ik zal ze even kort uitleggen.

Muur staan
Sta met je rug tegen de muur. Zorg dat zowel je hielen, je kont, je bovenrug, je schouders en je hoofd de muur raken. Tel rustig tot 30.

Buik liggen, armen benen omhoog
Ga op je buik liggen (comfortabelste is op een handdoek) zoals je op het strand zou liggen. Strek nu je benen naar achteren en je armen naar voren. Til je benen in de lucht en je armen in de lucht. Je voelt nu de spieren in zowel je onderrug als bovenrug aanspannen. Tel rustig tot 5. Herhaal dit 10 keer.

Zitten, rechte rug bukken
Ga zitten in een positie dat je knieën een bocht van ongeveer 90 graden maken. Hou je rug recht en buk nu langzaam naar voren terwijl je erop let dat je rug recht en gestrekt blijft. Ga weer langzaam terug met nog steeds een rechte rug. Herhaal dit 10 keer.

Lopen, uitstrekken
Loop heen en weer. Let erop dat je rug gestrekt blijft en je hoofd omhoog. Een handige manier om hiervoor te zorgen is doen alsof je net boven een muurtje wilt uitkijken. Je zult je dus net even dat extra beetje moeten uitstrekken. Loop een stuk of 10 keer heen en weer.

Vervolgens doe ik dit hele rijtje oefeningen nog een keer.

Correctie
Door dagelijks een aantal oefeningen uit te voeren blijf je je lichaam eraan herinneren wat de juiste houding is. Zo zal je merken dat je steeds vaker overdag staat of zit en onbewust al een betere houding hebt aangenomen. Ook zal je vaak merken dat je even terugvalt in je oude, slechtere houdingen. Dan is het simpelweg een kwestie van eventjes corrigeren en dan weer doorgaan met je dagelijkse bezigheden. Op de lange termijn merk je dat een goede houding steeds meer automatisch wordt.

Verder
Houding is natuurlijk niet het enige. Er zijn maar weinig mensen zich meer bewust van wat er allemaal komt kijken bij het versieren dan Tim. Hij heeft in dit artikel dan ook een mooi overzicht gemaakt van wat er allemaal belangrijk is om aantrekkelijker over te komen. Voor al deze vaardigheden geldt hetzelfde. Bekijk jezelf kritisch. Maak jezelf bewust van wat je nu doet en van hoe het hoort. Doe een aantal oefeningen om jezelf bekwaam te maken. Tenslotte, corrigeer jezelf dagelijks op de gewoontes die je jezelf aan wilt leren.

Lees hier meer over vrouwen versieren en lichaamstaal.

Pim